Działania w sferze public relations są ukierunkowane na tworzenie wizerunku marki lub organizacji. PR jest ściśle powiązany z marketingiem, chociaż realizuje inne cele. Głównym celem agencji zajmujących się public relations jest świadczenie usług z zakresu komunikacji i wpływania na to, jak postrzegana jest marka lub produkt przez ogół odbiorców, inne organizacje oraz samych pracowników. Rozwój internetu wpłynął na powstanie nowych kanałów komunikacji – obecnie nawet do 70% konsumentów szuka informacji na temat produktów w sieci.
Kompleksowe usługi PR – co zawierają?
Narzędzia wykorzystywane przez specjalistów od public relations dzielą się na różne kategorie. Podstawową formą działania jest tworzenie i publikowanie aktualności dotyczących działań organizacji. Muszą one tworzyć pozytywny obraz firmy. Dotyczą wydarzeń, które były zaplanowane, a także działań podjętych specjalnie po to, aby móc o nich odpowiednio opowiedzieć. Do szerokiego zakresu usług z zakresu PR zalicza się także organizację wydarzeń specjalnych: konferencji, spotkań prasowych, wycieczek, wystaw i pokazów. Celem takich działań jest wzbudzenie zainteresowania firmą oraz zwrócenie uwagi na konkretne aspekty i wartości z nią związane. Specjaliści od PR przygotowują także przemówienia dla przedstawicieli organizacji. To właśnie kompleksowe usługi PR Warszawa skutecznie dystrybuuje na mniejsze lokalne rynki w Polsce.
Większość agencji zajmujących się public relations działa w stolicy. Z 34 największych agencji PR, aż 25 działa w Warszawie, a niektóre z nich funkcjonują od ponad dwóch dekad. W ramach świadczonych usług nie tylko organizują wydarzenia, ale też przygotowują materiały audiowizualne wykorzystywane podczas działań promocyjnych oraz koordynują tworzenie materiałów związanych z identyfikacją wizualną. Osiąganie wysokiej efektywności w budowaniu public relations wymaga regularnego kontaktu z mediami, w tym z twórcami internetowymi. Wszystkie usługi PR powinny być świadczone w ramach starannie opracowanej strategii – tylko wówczas są w stanie przynosić pożądane efekty. Szczególnie przydatne jest opracowanie strategii związanych z zarządzaniem kryzysowym.
Budowanie pozytywnego wizerunku nowej marki jest znacznie prostsze od odzyskiwania go po blamażu. Wielu kryzysowych sytuacji da się uniknąć, gdy szybko podejmie się takie działania jak wystosowanie odpowiedniego komunikatu prasowego, wskazanie osoby odpowiedzialnej za kryzys oraz zdefiniowanie jego podłoża. Zbudowane wcześniej pozytywne relacje z mediami pozwalają na natychmiastowe wdrożenie niezbędnej kampanii PR.